[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 30، شماره 1 - ( 11-1403 ) ::
جلد 30 شماره 1 صفحات 154-135 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین جامعه‌شناختی هویت بریکولاژ در بین جوانان شهر یاسوج با تأکید بر روانشناسی اجتماعی جراحی پلاستیک
محمد حاتمی کیا1 ، سیدعلی هاشمیان فر2 ، منصور حقیقتیان3
1- گروه جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان، دهاقان، ایران ، seyedalihashemianfar@yahoo.com
3- گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان، دهاقان، ایران
چکیده:   (119 مشاهده)
زمینه و هدف: وضعیت حاکم بر شرایط فرهنگی کشور و تسلط فرهنگ جهانی بر اساس نقش سازنده رسانه‌های جمعی در سراسر جهان و به خصوص در کشور ایران که باعث بحران هویت در بین جوانان  شده، به عنوان یک تهدید جدی برای هویت محسوب می‌شود، لذا هدف از این مطالعه تعیین و تبیین جامعه‌شناختی هویت بریکولاژ در بین جوانان شهر یاسوج با تأکید بر روانشناسی اجتماعی  جراحی پلاستیک بود.

روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی ـ  مقطعی می‌باشد که در سال 1400 انجام شد، جامعه پژوهش جوانان 30ـ18 ساله شهر یاسوج می‌باشند که به روش پیمایشی صورت گرفت و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از نمونه‌ای 350  نفری با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای  گردآوری شد. روایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ(هویت بریکولاژ 72/0) و اعتبار آن بر اساس نظرهای افراد متخصص صورت گرفته است. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاه از آزمون‌های آماری رگرسیون، ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: بر مبنای نتایج استنباطی پژوهش بین این متغیرها و هویت بریکولاژ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی با هویت بریکولاژ 59/0، رابطه بین سبک زندگی و هویت بریکولاژ 52/0، رابطه بین مصرف فرهنگی و هویت بریکولاژ 71/0 و رابطه بین پذیرش فرهنگ جهانی‌شده و هویت بریکولاژ 50/0 برآورد شده است. ضریب پیرسون برآورد شده نشان از این دارد که بین این متغیرها و هویت بریکولاژ رابطه مثبت قوی و معنی‌دار وجود دارد(05/0>p).

نتیجه‌گیری: بر اساس این تحقیق، مصرف فرهنگی جوانان تأثیر مثبتی بر هویت بریکولاژ و ابعاد مختلف آن دارند. در واقع، هر چقدر مصرف فرهنگی جوانان ماهیتی جهان‌گرایانه‌تر، فرهنگی و تمایزگرایانه داشته باشد، سطح هویت بریکولاژ در آنان نیز بالاتر است. هویت در جهانِ سنتی از منابع معنایی مشخص و ثابتی که عموماً ماهیتی محلی داشتند، سرچشمه می‌گرفت؛ اما در اثر جهانی‌شدنِ فرهنگی، این منابع معنایی ثابت و مشخص نیز مشروعیت معنایی خودشان را از دست داده‌اند.
 
 
واژه‌های کلیدی: هویت بریکولاژ، جوانان، روانشناسی اجتماعی جراحی پلاستیک، سبک زندگی
متن کامل [PDF 1154 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/10/1 | پذیرش: 1404/4/1 | انتشار: 1404/4/1
فهرست منابع
1. Ekhlasi, E. An Introduction to the Sociology of the Body. 1st ed. Tehran: Sociologists Publications; 2018; 24.##
2. Hashemianfar S.A, Chini N. Bricolage Identity and Consumer Culture. Tehran: Sociologists Publications; 2016; 10. ##
3. Hashemianfar SA, Ganji N. Chini A study of factors affecting bricolage identity with emphasis on cultural consumption among the youth of Isfahan. Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural Studies and Communication 2011; 23: 97-124. ##
4. Zakaei MS. Culture of youth studies. Tehran: Ageh Publishing; 2007; 37. ##
5. Zakaei MS. Sociology of iranian youth.1st ed. Tehran: Ageh Publishing; 2007; 46. ##
6. Hebdaij D. From culture to hegemony, in the collection of articles on cultural studies, translated by homeira moshirzadeh. Tehran: Ayandeh Pouyan Cultural Institute;1999; 385. ##
7. Hebdaij D. From culture to hegemony, in the collection of articles on cultural studies, translated by homeira moshirzadeh. Tehran: Ayandeh Pooyan Cultural Institute;1999; 384. ##
8. Edgar A, Sedgwick P. Key concepts in cultural theory, translated by naser al-din ali taghaviyan. Tehran: Cultural and Social Studies Research Institute of the Ministry of Science, Research and Technology; 2009; 226. ##
9. Zakai MS. Culture of youth studies. Tehran: Agha Publishing House; 2007; 27. ##
10. Seidman S. The conflict of opinions in sociology. Translated by Hadi Jalili, Tehran: Ney Publishing House; 2009; 260. ##
11. Baudrillard J. Consumer Society, Myths and Structures (Translated by Pirouz Izadi). Tehran: Sales Publishing House; 2011: 46. ##
12. Ganji M. Mohammad Soleiman Nejad and Mehdi Hosseinzadeh Fermi. A study of factors affecting bricolage identity among adolescents and youth in karaj. Quarterly Journal of Communication Culture Studie 2012; 23(57): 315-39. ##
13. Zakai MS. Youth, body and culture of fit, quarterly. Journal of Cultural Research 2021; 1(19): 171. ##
14. Zakai MS. Youth, body and culture of fit. Quarterly Journal of Cultural Research 2007; 1(19): 172. ##
15. Ekhlasi E. An Introduction to the Sociology of the Body.1st ed. Tehran: Sociologists' Publications; 1397; 35. ##
16. Ekhlasi E. An Introduction to the Sociology of the Body. Tehran: Sociologists' Publications 1397; 1397; 36. ##
17. Mirzaei K. Research, research and research paper writing. 1st ed. Tehran; Sociologists Publications;1388; 176. ##
18. Ekhlasi E. An Introduction to the sociology of the body. 1st ed. Tehran: Sociologists Publications; 2018; 24. ##
19. Hashemianfar SA. Mohammad ganji and nafiseh chiny. A study of factors affecting bricolage identity with emphasis on cultural consumption among the youth of isfahan. Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural Studies and Communication 2011; 23(97): 124. ##
20. Kowsari M. Globalization, Identity and cultural bricolage. National identity and globalization, tehran: institute for research and development of humanities 2005; 27. ##
21. Hashemianfar SA. Chiny N. Identity Bricolage and Consumer Culture. Tehran: Sociologists Publications; 2016; 70. ##
22. Afsharian N. Predicting the Formation of modern identity in female students based on the use of virtual social networks. Journal of Communication Research 2017; 89: 121-47. ## [DOI:10.1016/j.comnet.2017.04.020]
23. Hashemianfar SA, Ganji M, Chiny N. Study of factors affecting bricolage identity with emphasis on cultural consumption among the youth of Isfahan. Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural Studies and Communication 2011; 23: 97-124. ##
24. Hebdaij D. From culture to hegemony, in the collection of articles on cultural studies, translated by homeira moshirzadeh. Tehran: Ayandeh Pouyan Cultural Institute; 1378 :350. ##
25. Ganji M, Soleiman Nejad M, Hosseinzadeh Fermi M. Study of factors affecting the identity of bricolage among adolescents and young people in Karaj. Quarterly Journal of Communication Culture Studies 2022; 57(23): 315-39. ##
26. Scott l. Sociology of Postmodernism (Translated by Hassan Chavushian). Tehran: Markaz Publications; 1382: 49. ##
27. Alikhani AA. Theoretical foundations of identity and identity crisis. 2nd ed. Tehran: Jihad Daneshgahi Publications; 2007; 56. ##
28. Aramaki A, Chavushian.H. The Body as a Media of Identity. Iranian Journal of Sociology 2002; 4: 57- 75. ##
29. Aghayari S. A Study of Women's Tendency to Plastic Surgery. Tehran: Bachelor's Thesis in Social Sciences 2003: 69. ##
30. Bourdieu P. Theory of action of scientific reasons and choice, translated by morteza mardiha. 5th ed. Tehran: Naghshvangar;1393; 132. ##
31. Hashemianfar SA, Chiny N. Bricollage Identity and Consumer Culture. Tehran: Sociologists Publications; 2016; 191. ##
32. Zakae MS. Youth, body and culture of fit. Quarterly Journal of Cultural Research 2017; 1(19): 168.
33. Alikhani AA. Theoretical foundations of identity and identity crisis. 1ST ed. Tehran: Jihad Daneshgahi Publications; 2007; 59. ##
34. Hebdaij D. From Culture to Hegemony, in the collection of articles on cultural studies, translated by Homeira Moshirzadeh. Tehran: Ayandeh Pouyan Cultural Institute; 1999; 241.
35. Kowsari M. Globalization, Identity and Cultural Bricolage. Tehran: Institute for Research and Development of Humanities; 2005; 29. ##
36. Tasif N. Iranian Transformation in the Process of Globalization. Master's Thesis, University of Tehran 2011, 121. ##
37. Giddens A. Modernity and Individuation (Society and Personal Identity in the Modern Era) Translated by Naser Mofavqian. Tehran: Ney; 2003; 76. ##
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatamikia M, Haqiqitian M, Hashemianfar S. Sociological Explanation of Bricolage Identity Among Young People in Yasuj City with Emphasis on the Social Psychology of Plastic Surgery. armaghanj 2025; 30 (1) :135-154
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3757-fa.html

حاتمی کیا محمد، هاشمیان فر سیدعلی، حقیقتیان منصور. تبیین جامعه‌شناختی هویت بریکولاژ در بین جوانان شهر یاسوج با تأکید بر روانشناسی اجتماعی جراحی پلاستیک. ارمغان دانش. 1403; 30 (1) :135-154

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3757-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 1 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4714