[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 30، شماره 1 - ( 11-1403 ) ::
جلد 30 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین جامعه‌شناختی هویت بریکولاژ در بین جوانان شهر یاسوج در سال 1400 با تاکید بر روانشناسی اجتماعی جراحی پلاستیک
محمد حاتمی کیا1 ، سیدعلی هاشمیان فر2 ، منصور حقیقتیان3
1- سازمان ثبت احوال ، hatami.2008@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه آزاد دهاقان
چکیده:   (32 مشاهده)

زمینه و هدف: هویت بریکولاژ یکی از پدیده های نوظهور جدید می باشد که براساس تغییرات فرهنگی و اجتماعی مدرنی که در نظام جهانی بوجود آمد ، رفتارهای هویتی جوانان اکثر نقاط کره ی زمین را تحت شعاع قرار داده است.هویت بریکولاژ در جامعه ی ایرانی ترکیبی از عناصر هویت اسلامی، ایرانی و مدرن را در هم آمیخته است.
روش بررسی: پژوهش پیش رو به منظور بررسی و تبیین جامعه شناختی هویت بریکولاژ در بین جوانان سنین 18-30 ساله شهر یاسوج  با تاکید بر روانشناسی اجتماعی  جراحی پلاستیک  به روش پیمایشی صورت گرفت و داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از نمونه ای 350  نفری با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از جوانان شهر یاسوج گردآوری شد. روایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ (هویت بریکولاژ 0/72) و اعتبار آن براساس نظرهای افراد متخصص صورت گرفته است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می‌دهد که بین پذیرش فرهنگ جهانی شده ، سبک زندگی، مصرف فرهنگی و استفاده از شبکه های اجتماعی   با هویت بریکولاژ رابطه معناداری وجود دارد.بر همین اساس اثرات مستقیم و اثرات غیر مستقیم این متغیرها مورد بررسی قرار گرفت.
 نتیجه گیری : براساس این تحقیق، مصرف فرهنگی جوانان تأثیر مثبتی بر هویت بریکولاژ و ابعاد مختلف آن دارند. در واقع، هرچقدر مصرف فرهنگی جوانان ماهیتی جهان‌گرایانه‌تر، فرهنگی و تمایزگرایانه داشته باشد، سطح هویت بریکولاژ در آنان نیز بالاتر است. هویت در جهانِ سنتی از منابع معنایی مشخص و ثابتی که عموماً ماهیتی محلی داشتند سرچشمه می‌گرفت، اما در اثر جهانی‌شدنِ فرهنگی، این منابع معنایی ثابت و مشخص نیز مشروعیت معنایی خودشان را از دست داده‌اند. رشد شبکه‌های اجتماعی مجازی و تکنولوژی‌های دیجیتالی سبب شده است که عناصر فرهنگی در سراسر جهان به سرعت انتشار پیدا کند و در دسترس افراد مختلف در فضاهای محلی قرار بگیرد.
 

واژه‌های کلیدی: هویت بریکولاژ، جوانان یاسوج، روانشناسی اجتماعی جراحی پلاستیک، سبک زندگی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/10/1 | پذیرش: 1404/4/1 | انتشار: 1404/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatamikia M, Hashemian Far S A, Haghighateian M. Sociological explanation of bricolage identity among the youth of Yasuj city in 1400 with emphasis on the social psychology of plastic surgery. armaghanj 2025; 30 (1)
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3757-fa.html

حاتمی کیا محمد، هاشمیان فر سیدعلی، حقیقتیان منصور. تبیین جامعه‌شناختی هویت بریکولاژ در بین جوانان شهر یاسوج در سال 1400 با تاکید بر روانشناسی اجتماعی جراحی پلاستیک. ارمغان دانش. 1403; 30 (1)

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3757-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 1 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714