1- گروه مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، saeedjalilinikoo@gmail.com 2- گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران 3- گروه مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (8174 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل خانوادگی و فردی در آمادگی اعتیاد نقش دارند. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش تاب آوری خانواده (ارتباط خانوادگی و حل مسئله، بهره مندی از منابع اقتصادی و اجتماعی، حفظ یک چشم انداز مثبت، پیوند خانوادگی، معنویت خانواده، توانایی ایجاد معنا برای سختی) و ذهن آگاهی در آمادگی اعتیاد دانشجویان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی است که تعداد 399 نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1393ـ 1392 به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب شدند و به مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد، پرسشنامه تابآوری خانواده و فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بین تابآوری خانواده و ابعاد آن با آمادگی اعتیاد رابطه منفی معنیدار وجود داشت(01/0>p). همچنین بین ذهن آگاهی و آمادگی اعتیاد رابطه منفی معنیدار به دست آمد(01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که تابآوری خانواده و ذهن آگاهی میتوانند به طور معنیداری 13 درصد از واریانس آمادگی اعتیاد را پیشبینی نمایند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت تابآوری خانواده و ذهن آگاهی به عنوان متغیرهای خانوادگی و فردی در آمادگی اعتیاد است. بنابراین آموزش مهارتهای تابآوری خانواده و ذهن آگاهی میتواند آمادگی اعتیاد در دانشجویان را کاهش دهد.
Jalili Nikoo S, Kharamin S, Ghasemi Jobaneh R, Mohammad Alippoor Z. Role of Family Resilience and Mindfulness in Addiction Potential of Students. armaghanj 2015; 20 (4) :357-368 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-933-fa.html
جلیلی نیکو سعید، خرامین شیرعلی، قاسمی چوبنه رضا، محمد علی پور زینب. نقش تابآوری خانواده و ذهنآگاهی در آمادگی اعتیاد دانشجویان. ارمغان دانش. 1394; 20 (4) :357-368