1- دانشگاه محقق اردبیلی 2- دانشگاه محقق اردبیلی ، Naser_seifollahi@yahoo.com
چکیده: (38 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی استراتژیک جهت بهرهبرداری مؤثر از هوش مصنوعی (AI) در صنعت سلامت و دارو و به منظور خلق تجربه جدید مشتری انجام شده است. هدف اصلی شناسایی عوامل کلیدی و ارائه چارچوبی جامع برای پیادهسازی موفقیتآمیز این فناوری در صنعت سلامت و دارو با هدف بهبود تجربه مشتری، ارتقای کیفیت خدمات و خلق ارزش پایدار است. روش:پژوهش حاضر از نظر ماهیت، کیفی و از نوع نظریه دادهبنیاد است. دادهها از طریق بررسی ادبیات و مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان و متخصصان در حوزههای هوش مصنوعی، پزشکی و مدیریت ارشد در صنعت سلامت جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA و روش کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و انتخابی) انجام شد. یافتهها:یافتهها نشان میدهد که استفاده از هوش مصنوعی در صنعت سلامت و دارو با فشارهای بازار، انتظارات مشتریان و محدودیت منابع مرتبط است. زیرساختهای اطلاعاتی و فناوری مناسب، حمایتهای قانونی و سازمانی، مدیریت مقاومت کارکنان و کاهش سوگیری الگوریتمها از جمله عوامل کلیدی در پیادهسازی موفقیتآمیز هوش مصنوعی هستند. راهبردهایی نظیر تحلیل دادهها، توسعه الگوریتمها و ایجاد پلتفرمهای هوشمند میتوانند منجر به بهبود نتایج بالینی، افزایش رضایت مشتری و توسعه و رشد اقتصادی شوند. نتیجهگیری:هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند برای تحول صنعت سلامت و داروست، مشروط بر آنکه با یک رویکرد استراتژیک و جامع پیادهسازی شود و عوامل انسانی، اخلاقی و قانونی به درستی مدیریت شوند. سازمانها با استفاده از این مدل میتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشند، نتایج بالینی را ارتقا دهند و ارزش پایدار ایجاد کنند.
shafiei N, seifollahi N, zarei G, bashekoh M. Examining the functionality of artificial intelligence strategies to create a new customer experience in the health and pharmaceutical industry. armaghanj 2025; 30 (4) URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3778-fa.html
شفیعی نوید، سیف اللهی ناصر، زارعی قاسم، باشکوه محمد. طراحی مدل نقش استراتژیهای هوش مصنوعی در خلق تجربه جدید مشتری: مطالعهای با رویکرد نظریه داده بنیاد در صنعت سلامت و داروی ایران. ارمغان دانش. 1404; 30 (4)