[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 29، شماره 4 - ( 5-1403 ) ::
جلد 29 شماره 4 صفحات 609-597 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی نگرش به تغییرات سازمانی بر اساس مؤلفه‌های سبک‌های رهبری تحول‌گرا و تعامل گرا در اساتید بالینی و علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
مرضیه حسینی1 ، مرضیه مومن نسب 2، نسرین رزمجویی3
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2- گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، momennasab@sums.ac.ir
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (128 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقاء کیفیت در عرصه سلامت جامعه منوط به ارتقای کیفیت آموزش پزشکی می­باشد، کمیته کشوری ارتقاء کیفیت  بر ایجاد تحول در نظام مدیریت و رهبری آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت و درمان تأکید ورزیده است. لذا هدف از این مطالعه تعیین و پیش­بینی نگرش به تغییرات سازمانی بر اساس مؤلفه­های سبک­های رهبری تحول­گرا و تعامل­گرا در اساتید بالینی و علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود.

روش بررسی: این یک پژوهش توصیفی ـ مقطعی می­باشد که در سال 1399 انجام شد، جامعه آماری آن کلیه اساتید بالینی و علوم پایه مشغول به تدریس در دانشگاه علوم پزشکی بودند، شرکت کنندگان به صورت نمونه­گیری تمام شماری و در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه رهبری چند­عاملی باس و مقیاس دونهام برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از           آزمون­های آماری همبستگی پیرسون، تی و تحلیل رگرسیون تک متغیره و چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
 یافته­ها : 255 نفر از استادان بالینی و علوم پایه با میانگین سنی 49/7 ± 68/44(حداقل 28 و حداکثر 65 سال) در مطالعه حاضر شرکت کردند که 89 درصد شرکت کنندگان عضو هیات علمی رسمی یا پیمانی و 11 درصد اساتید مدعو یا حق­التدریسی بودند و 5/56 درصد از اساتید علوم پایه و مابقی بالینی بودند. نتایج تحلیل رگرسیون تک متغیره نشان داد که سبک رهبری تحول­گرا و تعامل­گرا به ترتیب 3/15 درصد و 7/14 درصد واریانس یا  پراکندگی نمرات نگرش به تغییر سازمانی اساتید بالینی و علوم پایه علوم پزشکی را  تبیین  می­کنند که از نظر آماری(387/0 = p) و ( 979/ = p) معنی­دار نبوده­اند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره یا چند گانه(بر اساس مؤلفه­های رهبری تحول­گرا و تعامل­گرا) نیز نشان داد که مؤلفه­های سبک رهبری تحول­گرا و تعامل­گرا به ترتیب 5/13 درصد و 7/12 درصد واریانس نمرات نگرش به تغییر سازمانی در اساتید بالینی و علوم پایه علوم پزشکی را  تبیین می­کنند  که از نظر آماری معنی­دار نبودند(05/0p>).
نتیجه­گیری: مؤلفه­های سبک­های رهبری اعم از تحول­گرا و تعامل­گرا قادر به پیش­بینی نگرش به تغییرات سازمانی در اساتید بالینی و علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی نبوده است.

 
واژه‌های کلیدی: رهبری تحول­گرا، رهبری تعامل­گرا، تغییر سازمانی، نگرش، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 1078 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1402/9/21 | پذیرش: 1403/5/17 | انتشار: 1403/7/9
فهرست منابع
1. Ghorchian NG, Khorshidi A. Performance Indicators in Promoting Quality Management of the Higher Education System.1th ed. Tehran, Iran: Farashenakhti Andisheh; 2000.##
2. Barimani A, Salehi M, Sadeghi M.R. Investigating the effective factors on improving the quality of higher education in postgraduate students' viewpoints. Journal of Management Education Research 2011; 2(4(8)): 51- 70. ##
3. Mojtahedzadeh R, Mohammadi A. Educational ranking of schools providing nutrition program in Iran: A strategy to identify the strengths and weaknesses. The Journal of Medical Education and Development 2012; 7(1): 2-9.##
4. Tabarsa GHA, HassanVandMonfared M, Aref Nejad M. Analyzing and ranking effective factors on improving educational quality (Case Study: Isfahan University). Interdisciplinary Studies in Humanities 2012; 4(4): 53-74. ##
5. Ekrami M, Yari F, Rajabzadeh S. Preparation of mashhad university of medical sciences for implementation of total quality management. Journal of Health Promotion Management 2012; 1(4): 25-31.##
6. Downe R, Cowell R, Morgan K. What determines ethical behavior in public organizations: Is it rules or leadership? Public Administration Review 2016; 76(6): 898-909.## [DOI:10.1111/puar.12562]
7. Little MA, Gooty J, Williams M. The role of leader emotion management in leader-member exchange and follower outcomes. The Leadership Quarterly 2016; 27(1): 85-97.## [DOI:10.1016/j.leaqua.2015.08.007]
8. Khan H, Rehmat M, Butt TH, Farooqi S, Asim J. Impact of transformational leadership on work performance, burnout and social loafing: a mediation model. Future Business Journal 2020; 6(1): 40.## [DOI:10.1186/s43093-020-00043-8]
9. Bierema L. Women's Leadership Troubling Notions of the "Ideal" (Male) Leader. Advances in Developing Human Resources 2016; 18(2): 119-36.## [DOI:10.1177/1523422316641398]
10. Johanim J. Job characteristics, work involvement, and job performance of public servants. European Journal of Training and Development 2016; 40(7): 554-75.## [DOI:10.1108/EJTD-07-2015-0051]
11. Ogbonnaya CN, Nielsen K. Transformational leadership, high performance work practices, and an effective organization. 76th ed. Annual Meeting of the Academy of Management; 2016.## [DOI:10.5465/ambpp.2016.11152abstract]
12. Karimi F, Sheshpari L. The relationship between leadership styles and coping strategies to the conflict of high school principals. Educational Management Innovations 2013; 8(2): 79- 91.##
13. Weberg D. Transformational leadership and staff retention: an evidence review with implications for healthcare systems. Nurs Adm Q 2010; 34(3): 246-58. ## [DOI:10.1097/NAQ.0b013e3181e70298]
14. Ebrahimzade N, Mooghali A, Lankarani KB, Sadati AK. Relationship between nursing managers' leadership styles and nurses' job burnout: A study at Shahid Dr. Faghihi Hospital, Shiraz, Iran. Shiraz E-Medical Journal 2015; 16(8): 57.## [DOI:10.17795/semj27070]
15. Cummings GG, MacGregor T, Davey M, Lee H, Wong CA, Lo E, et al. Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment: a systematic review. Int J Nurs Stud 2010; 47(3): 363-85. ## [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.08.006]
16. Ng TW. Transformational leadership and performance outcomes: Analyses of multiple mediation pathways. The Leadership Quarterly 2017; 28(3): 385-417. ## [DOI:10.1016/j.leaqua.2016.11.008]
17. Lievens I, Vlerick P. Transformational leadership and safety performance among nurses: the mediating role of knowledgerelated job characteristics. J Adv Nurs 2014; 70(3): 651-61. ## [DOI:10.1111/jan.12229]
18. Jones P, Polancich S, Steaban R, Feistritzer N, Poe T. Transformational Leadership: The Chief Nursing Officer Role in Leading Quality and Patient Safety. J Healthc Qual 2017; 39(3): 186-90. ## [DOI:10.1097/JHQ.0000000000000090]
19. Kelly LA, Wicker TL, Gerkin RD. The relationship of training and education to leadership practices in frontline nurse leaders. J Nurs Adm 2014; 44(3): 158-63. ## [DOI:10.1097/NNA.0000000000000044]
20. Fernet C, Trépanier S, Austin S, Gagné M, Forest J. Transformational leadership and optimal functioning at work: On the mediating role of employees' perceived job characteristics and motivation. Work & Stress 2015; 29(1): 11-31.## [DOI:10.1080/02678373.2014.1003998]
21. Lin PY, MacLennan S, Hunt N, Cox T. The influences of nursing transformational leadership style on the quality of nurses' working lives in Taiwan: a cross-sectional quantitative study. BMC Nurs 2015; 14: 33. ## [DOI:10.1186/s12912-015-0082-x]
22. Gillet N, Fouquereau E, Bonnaud-Antignac A, Mokounkolo R, Colombat P. The mediating role of organizational justice in the relationship between transformational leadership and nurses' quality of work life: a cross-sectional questionnaire survey. Int J Nurs Stud 2013; 50(10): 1359-67. ## [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2012.12.012]
23. Casida J, Parker J. Staff nurse perceptions of nurse manager leadership styles and outcomes. J Nurs Manag 2011; 19(4): 478- 86.## [DOI:10.1111/j.1365-2834.2011.01252.x]
24. Spano-Szekely L, Griffin MTQ, Clavelle J, Fitzpatrick JJ. Emotional intelligence and transformational leadership in nurse managers. J Nurs Administr 2016; 46(2): 101-8.## [DOI:10.1097/NNA.0000000000000303]
25. Bass BM. Two decades of research and development in transformational leadership. European Journal of Workand Organizational Psychology 2003; 8(1): 9-32.## [DOI:10.1080/135943299398410]
26. Jafariniya S, Monshedi M, Jafari K. The study of relationship between transformational leadership style and improvement of teacher's performance. Journal of Human Resources Management 2013; 2(6): 73-88.##
27. Bass BM. Leadership and Performance Beyond Expectations.New York, Free Press.1985 ; 16-27.##
28. Daft RL. Organization Theory and Design. Trans. by Parsaeian A. Erabi M(editor). 13th ed. Tehran: Cultural Research Office; 2012; 23-37. ##
29. Ajzen I, Fishhein M. Understanding attitudes and predicting behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall; 1980; 19.##
30. Dunham-Presenter RB, Grube JA, Gardner DG, Cummıngs LL, Pıerce L. The Development of an Attitude toward Change Instrument. InAnnual Academy of Management Conference Madison 1989.##
31. Farazja M, Khademi M. The relationship between transformational and transactional leadership styles, and the attitude towards organizational change .innovation in management education. Journal of Modern Thoughts in Education 2011; 6(24): 49-69. ##
32. Javdani MA. Study on the relationshipbetween transformational and transactional leadership and organizational commitment of teachers. Journal Foundations of Education (Studies in Education & Psychology) 2011; 1(1): 143-58. ##
33. Ranjbar M, Khaef Elahi A, Danaee Fard H, Fani A. Measurig competency model for managers in the health sector (structural equation modeling approach). Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2014; 23(109): 104-13.##
34. SalarianZadeh MH, Jafari Sirizi M, Yarmohammadian MH, Maher A. Factors affecting organizational entrepreneurship in governmental health organizations of iran. Health Information Management 2011; 8(8): 1025-38. ##
35. Yahaya R, Fawzy E. Leadership styles and organizational commitment: literature review. Journal of Management Development 2016; 2: 190 -216.## [DOI:10.1108/JMD-01-2015-0004]
36. El-Zayaty N. An exploration of leadership styles and motivation in Egyptian business organizations. Walden University; 2016.##
37. Owoseni O. Emotional intelligence and perceived leadership behaviour effectiveness in organizations International Journal of Humanities and Social Science 2014; 4(2): 33.##
38. Bambale AJ, Kassim I.S, Musa L. Effect of emotional leadership on employee performance among staff of tertiary institutions in gombe. Journal of Resources Development and Management 2016; 19: 23-30.##
39. Khan R, Bukhari A, Channar ZA. Effects of leadership style on health care organizational performance: a survey of selected tertiary care hospital in karachi, pakistan. Int J Econ Manag Sci 2016; 5: 333.## [DOI:10.4172/2162-6359.1000333]
40. Richards A. Exploring the benefits and limitations of transactional leadership in healthcare. Nurs Stand 2020; 35(12): 46-50. ## [DOI:10.7748/ns.2020.e11593]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M, Momen Nasab M M, Razmjooi N. Prediction of Attitude Towards Organizational Changes Based on the Components of Transformational and Interactive leadership Styles in Clinical and Basic Science Faculty Members of Yasuj University of Medical Sciences. armaghanj 2024; 29 (4) :597-609
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3572-fa.html

حسینی مرضیه، مومن نسب مرضیه، رزمجویی نسرین. پیش‌بینی نگرش به تغییرات سازمانی بر اساس مؤلفه‌های سبک‌های رهبری تحول‌گرا و تعامل گرا در اساتید بالینی و علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. ارمغان دانش. 1403; 29 (4) :597-609

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3572-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 4 - ( 5-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660