1- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران 2- مرکز تحقیقات سلولی مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ، rezaie.habib1@gmail.com 3- مرکز توسعه تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده: (1904 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزشیابی دورههای آموزشی جهت جلوگیری از هدر رفت منابع و بالا بردن کیفیت کار نقش مؤثری دارد. تا کنون ارزشیابی از دوره کوتاه مدت الکترونیکی مهارت آموزی دانشجویان پزشکی جهت آمادگی شرکت در آزمونهای صلاحیت بالینی دوره پزشکی عمومی انجام نشده است، لذا هدف از این مطالعه تعیین ارزشیابی دوره الکترونیکی مهارت آموزشی دانشجویان پزشکی جهت آمادگی شرکت در آزمونهای صلاحیت بالینی بود. روش بررسی:این یک مطالعه توصیفی ـ مقطعیمیباشد که در سالهای 1400ـ1399 انجام و از الگوی کرک پاتریک جهت ارزشیابی دوره استفاده شد. جامعه آماری شامل 69 دانشجو در مقطع کارورزی بودند که وارد مطالعه شدند. رضایت دانشجویان به وسیله فرم رضایتسنجی محقق ساخته روا و پایا، میزان یادگیری آنها با استفاده از 17 آزمون که به وسیله اعضای هیات علمی دانشگاه طراحی شد و روایی و پایایی آن به تأیید رسید، تعیین شد، رفتار آنها با تحلیل نتایج آزمون صلاحیت بالینی طراحی شده که روایی آن با استفاده از تهیه جدول دو بعدی آزمون تأمین و پایایی آن به تأیید رسید، تعیین شد. جمعیت مورد مطالعه دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود که به روش تمام شماری انتخاب شدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSSو آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: رضایت کل از دوره در دوره اول برگزاری دوره 03/4 با انحراف معیار 12/0 و در دوره دوم 11/4 با انحراف معیار 15/0 بود. تعداد 35 دانشجو در دوره اول در 8 مورد آزمون شرکت کردند و در دوره دوم تعداد 34 دانشجو در 17 آزمون شرکت نمودند. تعداد قبولی در آزمون صلاحیت بالینی اول 15 نفر و در آزمون صلاحیت بالینی دوم 25 نفر بود. نتیجهگیری: رضایت از این دوره مناسب بود و شرکت در این دوره میزان قبولی دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی را افزایش داد. پیشنهاد میشود شرایطی فراهم گردد که دانشجویان سایر دانشگاهها نیز بتوانند در این دوره شرکت کنند.
Mir Moqtadaei Z, Rezaei H, Dehghani N, Tahmasabi Sisakht M. Evaluation of Electronic Training Course for Medical Students to Prepare for Clinical Competency Tests. armaghanj 2022; 27 (4) :484-496 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3221-fa.html
میرمقتدایی زهره سادات، رضایی حبیب اله، دهقانی نسرین، طهماسبی سی سخت محمد. ارزشیابی دوره الکترونیکی مهارت آموزی دانشجویان پزشکی جهت آمادگی شرکت در آزمون های صلاحیت بالینی. ارمغان دانش. 1401; 27 (4) :484-496