تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر استرس و اضطراب پزشکان و پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه
|
خیرالله نوریان ، خاچاتور گاسپاریان ، ، فرخنده شریف ، محمد ذوالعدل ، مسعود مقیمی ، ، ناز آفرین حسینی  |
|
|
چکیده: (6301 مشاهده) |
زمینه و هدف: بخشهای مراقبتهای ویژه یکی از محیطهای پراضطراب برای کارکنان آن به خصوص برای پزشکان و پرستاران میباشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای هوش هیجانی بر استرس و اضطراب پزشکان و پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه انجام شد.
روشبررسی: این مطالعه مداخلهای بر روی 106 پزشک و پرستار شاغل در بخش مراقبتهای ویژه انجام شد. افراد گروه مداخله 15 مؤلفه هوش هیجانی را آموزش دیدند. در این پژوهش از پرسشنامه10 سؤالی جمعیت شناختی، پرسشنامه 20 سئوالی اضطراب موقعیتی برگر، پرسشنامه 20 سئوالی اضطرابی شخصیتی برگر و پرسشنامه 133 سئوالی هوش هیجانی باراون قبل و بعد از مداخله استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای مجذور کای و تست تی تجزیه وتحلیل شدند.
یافتهها: میانگین امتیاز اضطراب موقعیتی گروه مداخله قبل از آموزش 59/46 بود که پس از اجرای آموزش به 95/39 کاهش یافت. میانگین امتیاز اضطراب موقعیتی گروه شاهد قبل از مداخله 32/44بود که در پس آزمون به 76/44 افزایش یافت. این یافتهها نشان میدهد قبل از مداخله تفاوت معنیداری بین دو گروه از نظر اضطراب موقعیتی وجود ندارد، در حالی که این تفاوت پس از مداخله معنیدار است(001/0=p).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که پرستاران و پزشکان استرس و اضطراب زیادی را تجربه میکنند و توانایی تأثیر گذاری آموزش مؤلفههای هوش هیجانی و اطلاعات مربوط به هوش هیجانی در محل کار میتواند در سازگاری با استرس و یا اضطراب شغلی تأثیر بسزایی داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، اضطراب پرستاران، پزشک، مراقبت ویژه |
|
متن کامل [PDF 502 kb]
(2151 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/2/6 | پذیرش: 1394/2/6 | انتشار: 1394/2/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|