1- مرکز تحقیقات سلولی مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران 2- مرکز توسعه تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران 3- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران 4- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، somayeh.akbari@sbmu.ac.ir
چکیده: (2410 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری از طریق همتایان یک روش آموزشی است. پژوهشهای بسیاری در خصوص یادگیری به کمک همتایان انجام شده است، اما مشخص نیست که چه تعداد از دانشکدههای پزشکی شکلهای مختلف یادگیری به کمک همتایان را مورد استفاده قرار میدهند و مدل و ویژگیهای یادگیری به کمک همتایان در مطالعه آنها چگونه بوده است. با توجه به عدم وجود مطالعهای جامع در خصوص تبیین مشخصههای یادگیری به کمک همتایان؛ هدف از این پژوهش تعیین و تبیین مشخصههای یادگیری به کمک همتایان بود. روش بررسی: این مطالعه به صورت کیفی با روش تحلیل محتوای قراردادی در سال 1400 انجام گرفت. در ابتدا مصاحبه نیمه ساختارمند با 5 عضو هیات علمی متخصص آموزش پزشکی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند انجام و پژوهشهای خارجی و داخلی انجام شده در خصوص تدریس به کمک همتایان گردآوری، و ویژگیهای تدریس به کمک همتایان از مصاحبهها و مقالات به کمک تکنیک تحلیل محتوای کیفی استخراج شد. مصاحبهها وارد نرمافزار مکس کیودا ورژن 10 شد و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای گرانهایم انجام شد. یافتهها: یافتهها شاملیک طبقه اصلی، 13 زیر طبقه و 92 کد استخراج شده بود، زیر طبقات شامل مشخصههای همتا، فرد ارایه دهنده آموزش یا دریافت کننده آموزش همتایان، نحوه ارایه آموزش به همتایان یا دریافت آموزش از همتایان، برنامهریزی برای آموزش به کمک همتایان، ارزشیابی آموزش ارایه شده به وسیله همتایان، نظارت بر ارایه یا دریافت آموزش از همتایان، درخواست دهنده ارایه یا دریافت آموزش از همتایان، مکان ارایه یا دریافت آموزش از همتایان، موضوع ارایه یا دریافت آموزش از همتایان، داشتن طراحی آموزشی، رعایت حقوق مادی و معنوی همتایان، رضایت آگاهانه همتایان، مزایای استفاده از همتایان بود. نتیجهگیری: مشخصه های یادگیری به کمک همتایان مستخرج در این طرح به ایجاد پرسشنامهای برای بررسی وضعیت یادگیری به کمک همتایان به ویژه در دانشجویان رشته پزشکی در بیمارستان های آموزشی کمک شایانی خواهد نمود.
Rezaei H, Tahmasabi Sisakht M, Dehghani N, Akbari Farmad S. Explaining the Characteristics of Peer-Assisted Learning: A Qqualitative Study. armaghanj 2022; 27 (5) :607-624 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3111-fa.html
رضایی حبیب اله، طهماسبی سی سخت محمد، دهقانی نسرین، اکبری فارمد سمیه. تبیین مشخصههای یادگیری به کمک همتایان: یک مطالعه کیفی. ارمغان دانش. 1401; 27 (5) :607-624