مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبکهای مقابلهای در دانشجویان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز
|
رویا طاهری ، کرامت اله زندی قشقایی ، نازنین هنرپروران  |
|
|
چکیده: (6475 مشاهده) |
زمینه و هدف: با توجه به اینکه افراد در برخورداری از سبکهای مقابله با استرس متفاوت میباشند، هدف این مطالعه مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبکهای مقابلهای در دانشجویان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز بود.
روش بررسی: در این مطالعه همبستگی تعداد234 نفر از دانشجویان مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز به روش تصادفی ساده در سال 90- 89 انتخاب شدند. از این تعداد229نفر(91 پسر و 119 دختر) به سئوالات سه پرسشنامه ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنروفیتزپاتریک، پرسشنامه خود پنداره مقابله با موقعیتهای استرسزا، اندلر و پارکر پاسخ دادند. دادهها با آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و خود پنداره با مؤلفههای سبکهای مقابلهای در دو گروه دانشجویان دختر و پسر رابطه معنیداری وجود داشت. در گروه دختران سبکهای مقابله ای مسأله مدار و سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابلهای هیجان مدار با متغیر همنوایی دارای رابطه مثبت و معنیداری بود(05/0p<). در گروه پسران سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابله هیجان مدار با متغیر همنوایی دارای رابطه مثبت و معنیداری بود. همچنین در ارتباط با متغیر خودپنداره نتایج نشان داد که این متغیر در گروه دختران با سبک مقابلهای مسئله مدار و سبک مقابله اجتنابی رابطه مثبت و معنیداری بود، اما در گروه پسران، متغیر خودپنداره تنها با متغیر سبک اجتنابی دارای رابطه مثبت و معنیداربود(05/0p<). همچنین در سبک مقابله ای هیجان مدار تفاوت معنیداری بین دو گروه دختران و پسران مشاهده شد، به این ترتیب که در گروه دختران سبک مقابله هیجان مدار(48/51) بیشتر از نمره این سبک در گروه پسران(18/48 )بود(05/0p<).
نتیجهگیری: الگوهای ارتباطی خانواده و خودپنداره در ایجاد سبکهای مقابلهای اثر بخش است، بنابراین شیوههای آموزش و ارتقاء متغیرهای یاد شده در خانوادهها، به خصوص برای جوانان ضروری و لازم است. |
|
واژههای کلیدی: الگوی ارتباطی خانواده، خودپنداره، سبک مقابله ای |
|
متن کامل [PDF 492 kb]
(2732 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/30 | پذیرش: 1394/1/30 | انتشار: 1394/1/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|