1- گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ایران، ، mitrasafari39@ gmail.com 2- گروه علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران 3- گروه زنان ، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده: (4121 مشاهده)
چکیده: زمینه و هدف: آموزش و برنامههای آموزشی نقش انکارناپذیری در پیشرفت هر جامعهای دارد. این مطالعه با هدف مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش به وسیله همتایان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، دانشجویان کارشناسی پیوسته مامایی( 22 نفر در ترم پنجم) در سال 1396 به عنوان جامعه پژوهش بودند. این دانشجویان به عنوان نمونه پژوهش و درس 3 واحدی بیماریهای زنان و ناباروری به عنوان مواد آموزشی تعیین شدند. نیمی از مواد آموزشی در هشت جلسه اول، آموزش به روش تدریس به وسیله استاد، به شیوه رایج سخنرانی و هشت جلسه دوم با روش همتایان تدریس شد. در پایان هر دو روش آموزشی از دانشجویان خواسته شد که پرسشنامه مربوط به رضایت از شیوه آموزش را نیز تکمیل کنند. از کلیه دانشجویان جهت شرکت در پژوهش رضایتنامه آگاهانه کسب شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین امتیاز کلی رضایت از روش تدریس سخنرانی استاد 74/9±77/83 و رضایت از شیوه تدریس به وسیله همتایان 58/10± 36/81 بود(49/0=p). میانگین امتیاز رضایتمندی از روش سخنرانی در حیطه ایجاد علاقهمندی و تشویق به مشارکت در یادگیری کمتر از روش آموزش همتایان(008/0=p)، درحیطه رعایت اصول و مقررات مربوط به تدریس بیشتر (005/0=p)، در حیطه آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی نیز بیشتر(07/0=p) و در حیطه مناسب بودن روش تدریس و تداوم استفاده از آن با روش آموزش همتایان برابر بود.
نتیجهگیری: به نظر میرسد استفاده از روشهای فعال آموزشی تأثیر قابل توجهی در افزایش علاقه به یادگیری و ایجاد انگیزه در دانشجویان دارد، با این حال دانشجویان روش سخنرانی را در فهم بهتر مطالب و رعایت اصول و مقررات تدریس مؤثرتر میدانند. استفاده از روش آموزش همتایان به عنوان یک روش تکمیلی در آموزش پیشنهاد میشود.
Safari M, Yazdanpanah B, Islam-Nik P. Comparison of Midwifery Students Satisfaction with the Teaching of Gynecology and Infertility by Lecture and Peer Education. armaghanj 2019; 23 (6) :722-736 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2240-fa.html
صفری میترا، یزدان پناه بهروز، اسلام نیک پروین السادات. مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان. ارمغان دانش. 1397; 23 (6) :722-736