1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران، 2- گروه مدیریت دولتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Gholam.sajadikhah@yahoo.com
چکیده: (6107 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: برنامه تحول نظام سلامت در هشت گام، پاسخ دولت به مطالبات آسیبپذیر در بخش بهداشت و درمان در جامعه میباشد و کیفیت خدمات عامل مهمی برای رشد، موفقیت و ماندگاری سازمان است. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی کیفیت خدمات درمانی پس از اجرای برنامه تحول سلامت در بیمارستانهای شهر یاسوج بود.
روش بررسی: جامعه آماری این مطالعه توصیفی در بیمارستان شهید بهشتی 380 بیمار، بیمارستان شهید رجایی 150 بیمار و بیمارستان امام سجاد 300 بیمار بود که طبق جدول مورگان در بیمارستان شهید بهشتی 181 بیمار، شهید رجایی 108 بیمار و امام سجاد 169 بیمار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تمامیآزمودنیها پرسشنامه وضعیت اجرای طرح نظام سلامت و کیفیت خدمات درمانی را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: بین نظام سلامت و کیفیت خدمات درمانی رابطه معنیداری وجود داشت(001/0=p)، همچنین کیفیت خدمات درمانی با کاهش میزان پرداختی بیماران(001/0=p)، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم (001/0=p)، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانهای دولتی(001/0=p)، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانها(001/0=p) و ارتقای کیفیت خدمات ویزیت(001/0=p) در بیمارستانهای دولتی شهر یاسوج رابطه معنیداری یافت شد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد کیفیت خدمات درمانی پس از اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای شهر یاسوج بهبود یافته است.
Mohammad Hosseini Servak R, Sajadikhah G. Evaluation of the Quality of Health Care Services After Implementation of the Plan for the Development of Health System in Yasuj Hospitals. armaghanj 2018; 23 (1) :99-111 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2031-fa.html
محمدحسینی سروک راضیه، سجادی خواه غلام. بررسی کیفیت خدمات درمانی پس از اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای شهر یاسوج. ارمغان دانش. 1397; 23 (1) :99-111