۱- ۱گروه آموزش بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران ، :tavafian@modares.ac.ir ۲- ۱گروه آموزش بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران ۳- گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
چکیده: (۶۵۹۸ مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به افزایش انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی، لزوم پیشگیری از انتقال بیماری از راه تماس جنسی، از طریق مدلهای پیشگیری روشن میشود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی در خصوص ایدز در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بود.
روش بررسی: در این مطالعه مداخلهای، 77 نفر از دانشآموزان سال اول، دوم و سوم دبیرستان در گروه مداخله و 72 نفر در گروه شاهد از دو دبیرستان منطقه 8 مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل اطلاعات جمعیتشناسی و سوالات مربوط به الگوی اعتقاد بهداشتی بود. پس از انجام پیشآزمون درهر دو گروه، تنها گروه مداخله بر اساس سازههای مدل در خصوص رفتارهای پیشگیرانه بیماری ایدز آموزش دیدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: علیرغم یکسان بودن دو گروه در آغاز مطالعه، مداخله آموزشی انجام شده براساس باور بهداشتی باعث ارتقای معنیدار آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده و خودکارآمدی درک شده، بود(05/0p<). همچنین موانع درک شده دانشآموزان در خصوص باورهای مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه ایدز به طور معنیداری کاهش یافت(05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی بر باورهای دانشآموزان در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی بود، لذا میتوان پیشنهاد نمود این برنامه آموزشی در صورت تأیید درچند مطالعه دیگر، به مدارس پیشنهاد شود.
Soltani K, avafian S, Vakili S. Influence of Educational Program Based on Health Belief Model in Health Beliefs in AIDS Among Students. armaghanj 2014; 19 (9) :797-807 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-121-fa.html
سلطانی کاظمی خدیجه، طوافیان صدیقه السادات، وکیلی محمد مسعود. تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوص ایدز در دانش آموزان. ارمغان دانش. ۱۳۹۳; ۱۹ (۹) :۷۹۷-۸۰۷